
VAKUUTUSYHTIÖN PÄÄTÖKSEN OIKAISEMINEN
Vakuutusyhtiön päätökset voivat vaikuttaa pelottavilta. Ne ovat valitettavan usein huonosti perusteltuja, niissä viitataan vaikeasti ymmärrettäviin vakuutusehtoihin ja lakeihin, avaamatta niiden tarkoitusta ja soveltumista juuri käsillä olevaan tapaukseen.
Vakuutusyhtiöt puhuvat omaa kieltään, mutta asian kanssa ei tarvitse jäädä yksin. Mikäli et halua ottaa prosessia omaan hoitoon, voit aina kysyä ilmaista arviota asiaan.
MITEN KORVAUSPÄÄTÖKSEN OIKAISU ETENEE.
Vakuutusyhtiön päätökset voivat vaikuttaa pelottavilta. Ne ovat valitettavan usein huonosti perusteltuja, niissä viitataan vaikeasti ymmärrettäviin vakuutusehtoihin ja lakeihin, avaamatta niiden tarkoitusta ja soveltumista juuri käsillä olevaan tapaukseen.
Vakuutusyhtiöt puhuvat omaa kieltään, mutta asian kanssa ei tarvitse jäädä yksin. Mikäli et halua ottaa prosessia omaan hoitoon, voit aina kysyä ilmaista arviota asiaan.

Prosessin eteneminen
01. JURISTIN ARVIO – ILMAISEKSI
02. MUUTOKSENHAKU VAKUUTUSYHTIÖSSÄ
03. LAUSUNTOPYYNTÖ VAKUUTUSLAUTAKUNTAAN
01. JURISTIN ARVIO – ILMAISEKSI
Jokainen toimeksianto alkaa arviolla siitä, onko asiassa perusteita hakea muutosta ja miten todennäköisesti päätös saataisiin muuttumaan, koska aivan kaikista asioista ei ole järkevä riidellä. Avaan vakuutusyhtiön ajatuksenkulun ja argumentit sekä mahdolliset uudelleenkäsittelypyynnön perusteet selkokielisesti ja ymmärrettävästi.
Sen jälkeen voit tehdä faktoihin perustuen päätöksen, haluatko riitauttaa asian vai onko se parempi jättää sillensä. Mikäli arvio ei johda toimeksiantoon, se on aina ilmainen. Näin et ota mitään kuluriskiä ja saat kuitenkin juristin arvion tilanteesta.
Mikäli katsot, että vakuutusyhtiön päätöstä ei voida hyväksyä, sovimme toimeksiannosta ja otan asian hoidettavakseni. Tämän jälkeen aloitan muutoksenhakuprosessin vakuutusyhtiöön ja varmistan, että vakuutusyhtiö varmasti antaa vakuutusehtojen ja pakottavan lainsäädännön mukaisen korvauspäätöksen.
02. MUUTOKSENHAKU VAKUUTUSYHTIÖSSÄ
Nopein ja helpoin tapa saada korjattu korvauspäätös on hakea muutosta suoraan korvauspäätöksen tehneeltä vahinkokäsittelijältä. Vakuutusyhtiön käsittelijät ovat usein ylityöllistettyjä, joten he eivät ehdi perehtymään jokaiseen vahinkoon riittävällä tarkkuudella ja sen myötä vakuutusyhtiöstä tulee valitettavan usein virheellisiä korvauspäätöksiä.
Yleensä päätös saadaan korjattua oikaisemalla vahinkokäsittelijän virheelliset perustelut esimerkiksi vakuutusehtojen soveltamisen tai vahingon faktojen osalta. Toisinaan uudelleenkäsittelypyynnössä täytyy muistuttaa käsittelijää Vakuutuslautakunnan vahinkoon soveltuvasta ratkaisukäytännöstä, jota vahinkokäsittelijä ei ole noudattanut. Kun vakuutusyhtiön kanssa puhuu heidän omaa kieltään, aluksi hankalaltakin vaikuttanut tilanne saadaan lopulta kääntymään positiiviseksi.
Mikäli alkuperäinen vahinkokäsittelijä ei muuta päätöstään, vahinkotapauksesta riippuen on syytä pyytää vahinkokäsittelijää ohjaamaan uudelleenkäsittelypyyntö vakuutusyhtiön lakimiehen taikka esimerkiksi korvauspäällikön katsottavaksi. Kun vakuutusyhtiö huomaa, että asiakas on palkannut juristin, tällaiseen pyyntöön suhtaudutaan yleensä myönteisesti ja pystyn nopeuttamaan oikeansisältöisen korvauspäätöksen saamista vakuutusyhtiöstä. Tähän auttaa se, että minulla on yli kahdeksan vuoden kokemus vahinkojen hoidosta vakuutusyhtiöiden lakimiesten kanssa – joko asiakkaan puolesta tai vakuutusyhtiön työntekijänä.
Suurin osa tapauksista ratkaistaankin oikein viimeistään näiden uudelleenkäsittelypyyntöjen myötä, mutta valitettavasti näin ei aina käy, jolloin asia on syytä viedä Vakuutuslautakunnan ratkaistavaksi.
03. LAUSUNTOPYYNTÖ LAUTAKUNTAAN
Vakuutuslautakuntaan valittaminen on erinomainen keino saada lopullinen varmistus vakuutusyhtiön korvauspäätöksen oikeellisuudesta. Se on riippumaton ja vakuutusyhtiöstä ulkopuolinen organisaatio, joka neuvoo ja auttaa mm. vakuutuksiin liittyen ja antaa niihin liittyviin riitoihin ratkaisusuosituksia. Kyse on vähän samanlaisesta organisaatiosta kuin esimerkiksi kuluttajariitalautakunnassa, eli riidan molemmat osapuolet esittävät näkemyksensä tilanteesta ja pyytävät siihen ratkaisusuositusta.
Lausuntopyynnön tekemisen jälkeen Vakuutuslautakunta lähestyy vakuutusyhtiötä ja pyytää heidän kannanottoaan asiaan. Ei ole epätavanomaista, että vakuutusyhtiö vastinepyynnön saatuaan toteaa, että heidän alun perin tekemänsä päätös onkin virheellinen ja ettei heillä ole perusteita pitäytyä aiemmassa päätöksessään. Tämän vuoksi onkin erittäin tärkeää, että lausuntopyyntö lautakuntaan sisältää riittävät juridiset argumentit, koska vakuutusyhtiö saattaa päätyä asiakasystävällisempään lopputulokseen ja ehdottaa sovintoa jo tässä vaiheessa, eikä Vakuutuslautakunnan lausuntoa lopulta edes tarvitse jäädä odottamaan.
On todennäköistä, että viimeistään Vakuutuslautakunnasta saadaan perusteltu kannanotto vakuutusyhtiön päätöksen oikeellisuuteen. Mikäli Vakuutuslautakunta suosittaa päätöksen muuttamista, vakuutusyhtiö korjaa päätöksen sitä vastaavaksi (99 % tapauksissa vakuutusyhtiö noudattaa lautakunnan suositusta) ja saat ehtojen mukaisen korvauksen!
Ainoastaan mikäli Vakuutuslautakunta ei suosita korvausta, on syytä pohtia, onko riita niin tärkeä, että oikeudenkäyntikuluriski on taloudellisesti järkevä ottaa. Aina näin ei ole, ellei kyse ole useiden kymmenien tuhansien eurojen suuruisesta vahingosta.
3. LAUSUNTOPYYNTÖ VAKUUTUSLAUTAKUNTAAN.
Vakuutuslautakuntaan valittaminen on erinomainen keino saada lopullinen varmistus vakuutusyhtiön korvauspäätöksen oikeellisuudesta. Se on riippumaton ja vakuutusyhtiöstä ulkopuolinen organisaatio, joka neuvoo ja auttaa mm. vakuutuksiin liittyen ja antaa niihin liittyviin riitoihin ratkaisusuosituksia. Kyse on vähän samanlaisesta organisaatiosta kuin esimerkiksi Kuluttajariitalautakunnan kohdalla, eli asian molemmat osapuolet esittävät näkemyksensä tilanteesta ja pyytävät riitaan ratkaisusuositusta.
Lausuntopyynnön tekemisen jälkeen Vakuutuslautakunta lähestyy vakuutusyhtiötä ja pyytää heidän kannanottoaan asiaan. Ei ole epätavanomaista, että vakuutusyhtiö vastinepyynnön saatuaan toteaa, että heidän alun perin tekemänsä päätös onkin virheellinen ja ettei heillä ole perusteita pitäytyä aiemmassa päätöksessään. Tämän vuoksi onkin erittäin tärkeää, että lausuntopyyntö lautakuntaan sisältää riittävät juridiset argumentit, koska vakuutusyhtiö saattaa päätyä asiakasystävällisempään lopputulokseen ja ehdottaa sovintoa jo tässä vaiheessa, eikä Vakuutuslautakunnan lausuntoa lopulta edes tarvitse jäädä odottamaan.
On todennäköistä, että viimeistään Vakuutuslautakunnasta saadaan perusteltu kannanotto vakuutusyhtiön päätöksen oikeellisuuteen. Mikäli Vakuutuslautakunta suosittaa päätöksen muuttamista, vakuutusyhtiö korjaa päätöksen sitä vastaavaksi (99 % tapauksissa vakuutusyhtiö noudattaa lautakunnan suositusta) ja saat ehtojen mukaisen korvauksen!
Ainoastaan mikäli Vakuutuslautakunta ei suosita korvausta, on syytä pohtia, onko riita niin tärkeä, että oikeudenkäyntikuluriski on taloudellisesti järkevä ottaa. Yleensä näin ei ole, ellei kyse ole useiden kymmenien tuhansien eurojen suuruisesta intressistä.
Miten usein palvelustani on apua?
”Vuosina 2021-2024 päättyneistä kaikista toimeksiannoista onnistuin 63 %:ssa tapauksista kääntämään vakuutusyhtiön kielteisen korvauspäätöksen. Mikäli päätöksen oikaisuun oli mielestäni hyvät mahdollisuudet, päätös kääntyi 84 %:ssa toimeksiannoista.
Vertailun vuoksi FINEn vuonna 2023 käsittelemistä asioista päätös muuttui keskimäärin n. 40 %:ssa tapauksista (suositus asiakkaan hyväksi 25,5 % ja sovinto vakuutusyhtiön kanssa 14,8 %).
Kyse ei ole suinkaan siitä, että saan kaikki päätökset käännettyä. Onnistumisprosentti osoittaa kuitenkin sen, että jos asiassa on mielestäni perusteita lähteä hakemaan muutosta, kyseinen arvio pitää melkein täydellisesti paikkansa.
Ilmaisen arvion pyytäminen kannattaa siis aina.”