VAKUUTUSYHTIÖN PÄÄTÖKSEN OIKAISEMINEN

Vakuutusyhtiön päätökset voivat vaikuttaa pelottavilta. Ne ovat valitettavan usein huonosti perusteltuja, niissä viitataan vaikeasti ymmärrettäviin vakuutusehtoihin ja lakeihin, avaamatta niiden tarkoitusta ja soveltumista juuri käsillä olevaan tapaukseen.

Vakuutusyhtiöt puhuvat omaa kieltään, mutta asian kanssa ei tarvitse jäädä yksin. Mikäli et halua ottaa prosessia omaan hoitoon, voit aina kysyä ilmaista arviota asiaan.

MITEN KORVAUSPÄÄTÖKSEN OIKAISU ETENEE.

Vakuutusyhtiön päätökset voivat vaikuttaa pelottavilta. Ne ovat valitettavan usein huonosti perusteltuja, niissä viitataan vaikeasti ymmärrettäviin vakuutusehtoihin ja lakeihin, avaamatta niiden tarkoitusta ja soveltumista juuri käsillä olevaan tapaukseen.

Vakuutusyhtiöt puhuvat omaa kieltään, mutta asian kanssa ei tarvitse jäädä yksin. Mikäli et halua ottaa prosessia omaan hoitoon, voit aina kysyä ilmaista arviota asiaan.

Prosessin eteneminen

01. JURISTIN ARVIO – ILMAISEKSI

02. MUUTOKSENHAKU VAKUUTUSYHTIÖSSÄ

03. LAUSUNTOPYYNTÖ VAKUUTUSLAUTAKUNTAAN

01. JURISTIN ARVIO – ILMAISEKSI

 

Jokainen toimeksianto alkaa arviolla siitä, onko asiassa perusteita hakea muutosta ja miten todennäköisesti päätös saataisiin muuttumaan, koska aivan kaikista asioista ei ole järkevä riidellä. Avaan vakuutusyhtiön ajatuksenkulun ja argumentit sekä mahdolliset uudelleenkäsittelypyynnön perusteet selkokielisesti ja ymmärrettävästi.

Sen jälkeen voit tehdä faktoihin perustuen päätöksen, haluatko riitauttaa asian vai onko se parempi jättää sillensä. Mikäli arvio ei johda toimeksiantoon, se on aina ilmainen. Näin et ota mitään kuluriskiä ja saat kuitenkin juristin arvion tilanteesta.

Mikäli katsot, että vakuutusyhtiön päätöstä ei voida hyväksyä, sovimme toimeksiannosta ja otan asian hoidettavakseni. Tämän jälkeen aloitan muutoksenhakuprosessin vakuutusyhtiöön ja varmistan, että vakuutusyhtiö varmasti antaa vakuutusehtojen ja pakottavan lainsäädännön mukaisen korvauspäätöksen.

02. MUUTOKSENHAKU VAKUUTUSYHTIÖSSÄ

 

Nopein ja helpoin tapa saada korjattu korvauspäätös on hakea muutosta suoraan korvauspäätöksen tehneeltä vahinkokäsittelijältä. Vakuutusyhtiön käsittelijät ovat usein ylityöllistettyjä, joten he eivät ehdi perehtymään jokaiseen vahinkoon riittävällä tarkkuudella ja sen myötä vakuutusyhtiöstä tulee valitettavan usein virheellisiä korvauspäätöksiä.

Yleensä päätös saadaan korjattua oikaisemalla vahinkokäsittelijän virheelliset perustelut esimerkiksi vakuutusehtojen soveltamisen tai vahingon faktojen osalta. Toisinaan uudelleenkäsittelypyynnössä täytyy muistuttaa käsittelijää Vakuutuslautakunnan vahinkoon soveltuvasta ratkaisukäytännöstä, jota vahinkokäsittelijä ei ole noudattanut. Kun vakuutusyhtiön kanssa puhuu heidän omaa kieltään, aluksi hankalaltakin vaikuttanut tilanne saadaan lopulta kääntymään positiiviseksi.

Mikäli alkuperäinen vahinkokäsittelijä ei muuta päätöstään, vahinkotapauksesta riippuen on syytä pyytää vahinkokäsittelijää ohjaamaan uudelleenkäsittelypyyntö vakuutusyhtiön lakimiehen taikka esimerkiksi korvauspäällikön katsottavaksi. Kun vakuutusyhtiö huomaa, että asiakas on palkannut juristin, tällaiseen pyyntöön suhtaudutaan yleensä myönteisesti ja pystyn nopeuttamaan oikeansisältöisen korvauspäätöksen saamista vakuutusyhtiöstä. Tähän auttaa se, että minulla on yli kahdeksan vuoden kokemus vahinkojen hoidosta vakuutusyhtiöiden lakimiesten kanssa – joko asiakkaan puolesta tai vakuutusyhtiön työntekijänä.

Suurin osa tapauksista ratkaistaankin oikein viimeistään näiden uudelleenkäsittelypyyntöjen myötä, mutta valitettavasti näin ei aina käy, jolloin asia on syytä viedä Vakuutuslautakunnan ratkaistavaksi.

03. LAUSUNTOPYYNTÖ LAUTAKUNTAAN

Vakuutuslautakuntaan valittaminen on erinomainen keino saada lopullinen varmistus vakuutusyhtiön korvauspäätöksen oikeellisuudesta. Se on riippumaton ja vakuutusyhtiöstä ulkopuolinen organisaatio, joka neuvoo ja auttaa mm. vakuutuksiin liittyen ja antaa niihin liittyviin riitoihin ratkaisusuosituksia. Kyse on vähän samanlaisesta organisaatiosta kuin esimerkiksi kuluttajariitalautakunnassa, eli riidan molemmat osapuolet esittävät näkemyksensä tilanteesta ja pyytävät siihen ratkaisusuositusta.

Lausuntopyynnön tekemisen jälkeen Vakuutuslautakunta lähestyy vakuutusyhtiötä ja pyytää heidän kannanottoaan asiaan. Ei ole epätavanomaista, että vakuutusyhtiö vastinepyynnön saatuaan toteaa, että heidän alun perin tekemänsä päätös onkin virheellinen ja ettei heillä ole perusteita pitäytyä aiemmassa päätöksessään. Tämän vuoksi onkin erittäin tärkeää, että lausuntopyyntö lautakuntaan sisältää riittävät juridiset argumentit, koska vakuutusyhtiö saattaa päätyä asiakasystävällisempään lopputulokseen ja ehdottaa sovintoa jo tässä vaiheessa, eikä Vakuutuslautakunnan lausuntoa lopulta edes tarvitse jäädä odottamaan.

On todennäköistä, että viimeistään Vakuutuslautakunnasta saadaan perusteltu kannanotto vakuutusyhtiön päätöksen oikeellisuuteen. Mikäli Vakuutuslautakunta suosittaa päätöksen muuttamista, vakuutusyhtiö korjaa päätöksen sitä vastaavaksi (99 % tapauksissa vakuutusyhtiö noudattaa lautakunnan suositusta) ja saat ehtojen mukaisen korvauksen!

Ainoastaan mikäli Vakuutuslautakunta ei suosita korvausta, on syytä pohtia, onko riita niin tärkeä, että oikeudenkäyntikuluriski on taloudellisesti järkevä ottaa. Aina näin ei ole, ellei kyse ole useiden kymmenien tuhansien eurojen suuruisesta vahingosta.

3. LAUSUNTOPYYNTÖ VAKUUTUSLAUTAKUNTAAN.

Vakuutuslautakuntaan valittaminen on erinomainen keino saada lopullinen varmistus vakuutusyhtiön korvauspäätöksen oikeellisuudesta. Se on riippumaton ja vakuutusyhtiöstä ulkopuolinen organisaatio, joka neuvoo ja auttaa mm. vakuutuksiin liittyen ja antaa niihin liittyviin riitoihin ratkaisusuosituksia. Kyse on vähän samanlaisesta organisaatiosta kuin esimerkiksi Kuluttajariitalautakunnan kohdalla, eli asian molemmat osapuolet esittävät näkemyksensä tilanteesta ja pyytävät riitaan ratkaisusuositusta.

Lausuntopyynnön tekemisen jälkeen Vakuutuslautakunta lähestyy vakuutusyhtiötä ja pyytää heidän kannanottoaan asiaan. Ei ole epätavanomaista, että vakuutusyhtiö vastinepyynnön saatuaan toteaa, että heidän alun perin tekemänsä päätös onkin virheellinen ja ettei heillä ole perusteita pitäytyä aiemmassa päätöksessään. Tämän vuoksi onkin erittäin tärkeää, että lausuntopyyntö lautakuntaan sisältää riittävät juridiset argumentit, koska vakuutusyhtiö saattaa päätyä asiakasystävällisempään lopputulokseen ja ehdottaa sovintoa jo tässä vaiheessa, eikä Vakuutuslautakunnan lausuntoa lopulta edes tarvitse jäädä odottamaan.

On todennäköistä, että viimeistään Vakuutuslautakunnasta saadaan perusteltu kannanotto vakuutusyhtiön päätöksen oikeellisuuteen. Mikäli Vakuutuslautakunta suosittaa päätöksen muuttamista, vakuutusyhtiö korjaa päätöksen sitä vastaavaksi (99 % tapauksissa vakuutusyhtiö noudattaa lautakunnan suositusta) ja saat ehtojen mukaisen korvauksen!

Ainoastaan mikäli Vakuutuslautakunta ei suosita korvausta, on syytä pohtia, onko riita niin tärkeä, että oikeudenkäyntikuluriski on taloudellisesti järkevä ottaa. Yleensä näin ei ole, ellei kyse ole useiden kymmenien tuhansien eurojen suuruisesta intressistä.

Usein kysyttyä

Todennäköisesti kyllä.

Valtaosalla löytyy oikeusturvavakuutus osana kotivakuutusta. Oikeusturvavakuutus voi olla mukana myös kaskovakuutuksessa.

Mikäli kyseinen vakuutus siis löytyy, se kattaa juristin kuluja myös vakuutusriitojen hoitamisesta.

Toimeksiantoon sisältyy automaattisesti korvauksien hakeminen oikeusturvavakuutuksesta, jolloin itse maksettavaksi jää vain vakuutuksen omavastuu (esimerkiksi 15 % kuluista, vähintään 170 euroa).

Yrityksien kohdalla oikeusturvavakuutus on monesti hankittu osana muita yritysvakuutuksia. Myös se kattaa riitoja vakuutusyhtiön kanssa.

Lakipalveluiden hinta on 315 €/h (sis. 25,5 % alv.). Vahingon alustava arvio on aina ilmainen, ellei se johda toimeksiantoon. Mikäli toimeksianto syntyy, arvioon käytetty aika laskutetaan sovitun hinnoittelun mukaisesti.

Vahinkoasian hoidossa on mahdollista sopia myös toimenpidekohtaisesta palkkiosta (esimerkiksi korvauspäätöksen oikeellisuuden arviointi) tai onnistumispalkkiosta, jossa palkkio on prosenttiosuus voitettavasta intressistä ja se veloitetaan vain, mikäli vakuutusyhtiö suorittaa lisäkorvauksia.

Ei. Sekä vakuutusyhtiön sisäiset muutoksenhakukeinot, Vakuutuslautakuntaan (FINE) sekä liikenne- ja potilasvahinkolautakuntaan (LIIPO) tehtävät valitukset ovat ilmaisia.

Tämän vuoksi on aina järkevämpää käyttää kyseiset muutoksenhakukeinot ensin, ennen vakuutusyhtiön haastamista oikeuteen.

Valitettavasti vakuutusyhtiön vahinkokäsittelijät ovat pääsääntöisesti ylityöllistettyjä vakuutusyhtiöiden tehostaessa toimintaansa vuosi toisensa jälkeen. Tämän seurauksena käsittelijöille ei aina jää riittävästi aikaa vahingon perusteelliseen selvittämiseen ja sen seurauksena riski virheellisen päätöksen saamiseen kasvaa.

Mikäli päätös on ollut virheellinen, vakuutusyhtiön käsittelijät kyllä oikaisevat sen mieluusti. Korvauksien saamista nopeuttaa tietysti se, mitä paremmin päätöksen virheellisyyden pystyy perustelemaan.

Uusi päätös saadaan nopeammin vakuutusyhtiöstä kuin Vakuutuslautakunnasta, joten vakuutusyhtiön sisäiset muutoksenhakukeinot onkin aina syytä käyttää ensin.

Vakuutuslautakunnalla on pitkät perinteet suositusten antajana vakuutusriitoja koskevissa asioissa. Vaikka kyse ei ole sitovista päätöksistä, valtaosa vakuutusyhtiöistä noudattaa lautakunnan suosituksia (99 % vakuutusyhtiöistä, FINEn v. 2023 vuosikertomus)

Kyse ei ole myöskään siitä, että FINE suosisi vakuutusyhtiöitä ratkaisukäytännössään, sillä n. 30-35 %:ssa vakuutusriidoista asia päättyy tyypillisesti vakuutusyhtiön korvauspäätöksen oikaisemiseen taikka sovintoon vakuutusyhtiön kanssa.

Vakuutuslautakunta antaakin säännönmukaisesti suosituksia, joiden seurauksena vakuutusyhtiöiden täytyy muuttaa korvauskäytäntöään.

Yksinkertaisimmillaan vakuutusyhtiön päätös saadaan oikaistua yhdellä kirjelmällä, jolloin asiaan käytetty aika on n. 8-12 h. Tyypillisen toimeksiannon hoitamiseen aikaa menee n. 10-20 h ja monimutkaisissa tai Vakuutuslautakuntaan vietävissä asioissa yleensä n. 20-30 h.

Mikäli oikeusturvavakuutus kattaa riidan, sieltä saatavan korvauksen jälkeen itse maksettavaa osuutta jää keskimäärin n. 500-1.500 €.

Vakuutusyhtiön tulee korvauspäätöksen yhteydessä toimittaa muutoksenhakuohjeistus, josta ilmenee ehdottomat määräajat uudelleenkäsittelypyynnön tekemiselle.

Muutoksenhaun määräajat vaihtelevat eri vakuutuslajeissa, mutta vapaaehtoisissa vahinkovakuutuksissa se on 3 vuotta korvauspäätöksestä.

Erityisesti lakisääteisten vakuutusten muutoksenhakuajoissa ja vahinkoilmoituksen tekemisen ajankohdassa kannattaa olla tarkkana, sillä muutoksenhakuaika voi olla yllättävän lyhyt.

Liikennevahingoissa suositusta tulee pyytää vuoden kuluessa siitä, kun vakuutusyhtiö on antanut vahinkoon päätöksen.

Lisäksi vakuutusyhtiöiden sisäisissä muutoksenhakukeinoissa voi olla lyhyempiä muutoksenhakuaikoja, mutta se ei estä asian saattamista Vakuutuslautakunnan ratkaistavaksi tuon 3 vuoden kuluessa.

Kyllä, oli syy mikä tahansa. Voit peruuttaa toimeksiannon palauttamalla peruuttamislomakkeen tai esimerkiksi lähettämällä asiasta sähköpostin toimisto(a)vakuutusjuristi.fi

Käräjäoikeuskäsittelyn asianajokulut yksinkertaisessa vakuutusriidassa voivat olla noin 5.000 €, mutta haastavampien tapausten osalta lähempänä 10.000 €.

Näiden omien kulujen lisäksi on myös riski vastapuolen kulujen korvaamisesta, koska lähtökohtaisesti hävinnyt osapuoli maksaa myös voittaneen osapuolen asianajokulut. Kuluriski on silloin todellisuudessa 10.000-20.000 € pelkästään käräjäoikeuskäsittelyn osalta.

Tämä huomioiden ei ole järkevää sivuuttaa yllä mainittuja ilmaisia muutoksenhakukeinoja, joiden osalta kuluriski on murto-osa käräjäoikeuskäsittelystä, koska korvauspäätös suurella todennäköisyydellä saadaan oikaistua ilman kallista käräjöintiä.

Vakuutusyhtiön sisäisissä muutoksenhakukeinoissa asiaan vaikuttaa eniten vahinkokäsittelijöiden työtilanne. Uusi päätös saadaan yleensä 1-6 viikon sisällä, mutta aika on pidempi mm. jos kyse on monimutkaisesta asiasta tai mikäli päätöksellä on vaikutuksia vakuutusyhtiön korvauslinjaan.

Vakuutuslautakuntaan (FINE) tehtävien lausuntopyyntöjen osalta suositus saadaan tyypillisesti 6–9 kk kuluessa.

Toimeksiantosopimuksen tekemisen jälkeen otan päätöksen oikaisemisen haltuuni, eikä sinun tarvitse murehtia enää vakuutusyhtiön kanssa asioimisesta.

Palveluni kattaa koko prosessin päätöksen oikaisemiseen liittyen, eli muun muassa tarvittavien asiakirjojen pyytämisen vakuutusyhtiöstä, oikeusturvailmoituksen tekemisen sekä kaikkien tarvittavien muutoksenhakukirjelmien laatimisen.

Pidän sinut kuitenkin kaikissa vaiheissa aina ajan tasalla siitä, miten prosessi etenee, miten pitkään kussakin vaiheessa kestää ja mitä tapahtuu seuraavaksi. Pääset lisäksi aina kommentoimaan ja antamaan halutessasi näkemyksesi kaikkiin kirjelmiin, ennen kuin lähetän niitä eteenpäin. 

Minä siis hoidan vakuutusyhtiön kanssa taistelun ja sinä voit sillä välin keskittyä ihan johonkin muuhun.

Miten usein palvelustani on apua?

”Vuosina 2021-2024 päättyneistä kaikista toimeksiannoista onnistuin 63 %:ssa tapauksista kääntämään vakuutusyhtiön kielteisen korvauspäätöksen. Mikäli päätöksen oikaisuun oli mielestäni hyvät mahdollisuudet, päätös kääntyi 84 %:ssa toimeksiannoista.

Vertailun vuoksi FINEn vuonna 2023 käsittelemistä asioista päätös muuttui keskimäärin n. 40 %:ssa tapauksista (suositus asiakkaan hyväksi 25,5 % ja sovinto vakuutusyhtiön kanssa 14,8 %).

Kyse ei ole suinkaan siitä, että saan kaikki päätökset käännettyä. Onnistumisprosentti osoittaa kuitenkin sen, että jos asiassa on mielestäni perusteita lähteä hakemaan muutosta, kyseinen arvio pitää melkein täydellisesti paikkansa.

Ilmaisen arvion pyytäminen kannattaa siis aina.”

Vuosina 2021-2024 päättyneet toimeksiannot ja voittoprosentit

VARMISTA, PALJONKO VOIT SAADA KORVAUKSIA.