Juristin ilmainen arvio

Varmista korvauspäätöksen oikeellisuus juristin ilmaisella arviolla – yhteistyössä jäsenedut.fi:n kanssa.

  • Säästä omaa aikaasi ulkoistamalla korvauspäätöksen tarkastus alan asiantuntijalle

  • Vältä vakuutusyhtiön kapulakielen tulkinta

  • Takaa mielenrauha, että päätös on oikein.

  • Ei kuluriskiä – ilmaisen arvion pyytäminen ei sido sinua mihinkään.
  • Keskity tärkeämpiin asioihin sen sijaan, että stressaisit vakuutusehtojen kanssa

jasenedut.fi

*Ilmainen arvio on lunastettavissa, mikäli korvaamatta jääneen vahingon määrä on vähintään 1 500 euroa.

Millainen vahinko on tapahtunut ja miksi vakuutusyhtiö ei suostu korvaamaan vahinkoa?

Olen lukenut tietosuojaselosteen sekä hyväksyn, että tietojani käytetään ja säilytetään asiakassuhteen hoitoa varten:

Jos lomake lähetettiin onnistuneesti, sinut ohjataan uudelle sivulle ja saat ilmoittamaasi sähköpostiin kopion yhteydenottopyynnöstä (tarkastathan myös roskapostin). Voit vaihtoehtoisesti lähettää samat tiedot myös sähköpostilla toimisto(a)vakuutusjuristi.fi

Mitä asiakkaamme kertovat palvelustamme

“Petteri teki työn huolellisesti, syventyen asiaamme. Kun juristi otti asian hoitoonsa, alkoivat asiat sujumaan myös muiden tahojen kanssa. Petterin avulla saimme vihdoin puoltavan ja oikeudenmukaisen korvauspäätöksen. Kiitos!”

Google arvostelu

Erika K.

26.2.2025

“Pitkämäki hoiti puolestani asiantuntemuksella ja ammattitaidolla kuluttajariitatilanteen vakuutusyhtiön kanssa ja sai oikeudenmukaisen oikaisun kielteiseen korvauspäätökseen. Suosittelen lämpimästi!”

Google arvostelu

Tapio H.

4.2.2025

“Vakuutusjuristi on erikoistunut vakuutuskeisseihin ja hänet voi heittää kehiin jos yhteisymmärrystä ei ala löytymään.”

Google arvostelu

Matti P.

3.2.2025

“Sain asiantuntevaa, rauhallista ja rehellistä lakiapua, kiitos!”

Google arvostelu

Antti H.

4.3.2025

“Ammattimaista apua vakuutusyhtiöiden korvausasioiden selvittelyyn”

Google arvostelu

Juha K.

22.5.2023

ILMAISEN ARVIOPYYNNÖN LOMAKE

*Ilmainen arvio on lunastettavissa, mikäli korvaamatta jääneen vahingon määrä on vähintään 2 000 euroa.

Millainen vahinko on tapahtunut ja miksi vakuutusyhtiö ei suostu korvaamaan vahinkoa?

Olen lukenut tietosuojaselosteen sekä hyväksyn, että tietojani käytetään ja säilytetään asiakassuhteen hoitoa varten:

Jos lomake lähetettiin onnistuneesti, sinut ohjataan uudelle sivulle ja saat ilmoittamaasi sähköpostiin kopion yhteydenottopyynnöstä (tarkastathan myös roskapostin). Voit vaihtoehtoisesti lähettää samat tiedot myös sähköpostilla toimisto(a)vakuutusjuristi.fi

Säästä aikaasi ja anna asiantuntijan arvioida päätös

Vaikka itse päätös olisi lyhyt, onko siinä viitattu relevantteihin vakuutusehtoihin? Pitääkö vakuutusehdot lukea alusta loppuun, jotta päätöksestä ymmärtää mitään? Meneekö päätöksen läpikäymisessä koko ilta, vaikka olisi muutakin tekemistä?

Jos saat ensimmäistä kertaa kielteisen korvauspäätöksen, päätöksen arvionti ei varmasti tule olemaan nopeaa.

Älä turhaan tuhlaa omaa aikaasi päätöksen tarkastamiseen, vaan anna alan asiantuntijan tarkastaa se puolestasi.

Vältä vakuutusyhtiön kapulakielen tulkinta

Miten niin auton vahinkoa ei korvata “samaistamisen” vuoksi, vaikka en ole itse ajanut autoa lainkaan?

Liian usein korvauspäätöksestä ei pysty arkijärjellä päättelemään, miksi vakuutusyhtiö on päätynyt kyseiseen lopputulokseen. Huonoimmillaan päätöksessä ei mainita vakuutusehtoja lainkaan. Yritä siinä sitten pohtia, onko päätöksellä käytetty kapulakieli edes suomea.

Vakuutusalan sanasto elää valitettavasti omassa maailmassaan, eikä se usein tarkoita samaa, mitä sen voisi kuvitella tarkoittevan. Vakuutusjuristin ilmaisen arviolla voit kuitenkin siirtää kapulakielen tulkinnan minulle.

takaa mielenrauha, että päätös on oikein

Miksi auton varkautta ei korvattu, vaikka avaimet vietiin suoraan omasta kodista? Miksi vakuutusyhtiö on tehnyt korvausmäärään vähennyksen?

Vaikka vakuutusyhtiön kielteinen päätös vaikuttaa hyvin perustellulta, se voi olla silti väärin.

Ei ole harvinaista, että vakuutusyhtiö tulkitsee vahingon asiakirjoja virheellisesti ja päätyy tämän perusteella epäämään vahingon täysin väärästä syystä. Korvauspäätös kuulostaa silloin loogiselta, mutta se on siitä huolimatta väärin. Vastaus päätöksen virheellisyyteen ei silloin löydykään itse korvauspäätökseltä, vaan vahingon muista asiakirjoista.

Olen hoitanut tuhansia korvauspäätöksiä, joten pystyn nopeasti arvioimaan, milloin vakuutusyhtiön päätös on oikein tai milloin se voisi olla väärin. Asiantuntijan apua käyttämällä sinun ei silloin tarvitse jäädä miettimään myöhemmin, oliko vakuutusyhtiön päätös sittenkään oikein…

voit keskittyä muihin asioihin, kuin päätöksestä stressaamiseen

Jos korvauspäätös on kielteinen, jääkö korjauskulut aina täysin itse maksettavaksi? Kuka maksaa sijaisasuton siltä ajalta, kun auto on korjaamolla?

Kielteinen korvauspäätös aiheuttaa lähes poikkeuksetta ylimääräistä stressiä. Kielteisen päätöksen riitauttamisen lisäksi pitäisi samalla etsiä uutta autoa työmatkoja tai lapsen päiväkotiin viemistä varten, tai jopa yrittää saada jostain kasattua rahat korjaustöiden rahoittamiseksi. Kaikki nämä pitäisi pystyä hoitamaan samalla, kun päätöksen oikeellisuuden varmistamiseenkin pitäisi löytää jostain aikaa.

Vakuutusjuristin ilmaisen arvion avulla saat apua myös siihen, mitä muita vaihtoehtoja korvauksien saamiseen voi olla.

Arvion pyytäminen on helppoa ja nopeaa, eikä se sido mihinkään

01. TÄYTÄ OHEINEN LOMAKE

Korvauspäätöksen arviointiin riittää kuvaus vahingosta ja vakuutusyhtiön kielteisen päätöksen perusteluista. Yksityiskohtaisimman vastauksen saat kuitenkin lähettämällä erikseen sähköpostilla vakuutusyhtiön korvauspäätöksen.

02. ARVIOIN KORVAUSPÄÄTÖKSEN

Olen hoitanut yritys- ja kuluttaja-asiakkaiden vahinkoja pian 10 vuotta, joten minulla on laaja kokemus vakuutusyhtiöiden korvauslinjoista, oli kyse esimerkiksi auton lunastuskorvauksen määrästä tai vakuutusyhtiön oikeudesta tehdä korvausmäärään vähennyksiä.

03. SAAT VAHVISTUKSEN, ONKO PÄÄTÖS OIKEIN

Saat ilmaisen arvion, onko vakuutusyhtiön päätös ehtojen ja pakottavan lainsäädännön mukainen. Sen jälkeen pystyt tekemään  asiantuntijan arvioon perustuen päätöksen, onko vakuutusyhtiön päätös syytä riitauttaa tai haluatko tehdä sen itse vai avullani.

JOPA 39 % lautakunnalle valitetuista päätöksistä on virheellisiä

Vuonna 2024 Vakuutuslautakunnan käsittelemistä vakuutusyhtiöiden päätöksistä 39 % oli virheellisiä, eli niissä päädyttiin joko sovintoon vakuutusyhtiön kanssa taikka lautakunta suositti vakuutusyhtiötä muuttamaan päätöstään (FINE vuosikertomus 2024, s. 25).

Virheellisten päätösten osuus on pysynyt samankaltaisena myös aikaisempina vuosina, eli keskimäärin noin 30–40 % käsitellyistä vakuutusyhtiöiden päätöksistä on muuttunut lautakuntaan tehdyn valituksen vuoksi.

Koska usea tyytyy vakuutusyhtiön kielteiseen päätökseen eikä jaksa taistella vakuutusyhtiötä vastaan, huomattavan moni korvaus jääkin vakuutusyhtiöltä virheellisesti maksamatta.

FINE vuosikertomus 2024

Miten usein onnistumme kääntämään päätöksen?

Vuosina 2021-2025 toistaiseksi päättyneistä kaikista toimeksiannoista onnistuimme 66 % tapauksista kääntämään vakuutusyhtiön kielteisen korvauspäätöksen. Mikäli päätöksen oikaisuun oli mielestämme hyvät mahdollisuudet, päätös kääntyi
91 % toimeksiannoista.

Vertailun vuoksi FINEn vuonna 2024 käsittelemistä asioista päätös muuttui 38,5 % tapauksia (suositus asiakkaan hyväksi 25 % ja sovinto vakuutusyhtiön kanssa 13,4 %).

Kyse ei ole suinkaan siitä, että saamme kaikki päätökset käännettyä. Voittoprosentti osoittaa kuitenkin sen, että jos asiassa on mielestämme perusteet lähteä hakemaan muutosta, kyseinen arvio pitää melkein täydellisesti paikkansa.​​​

Ilmaisen arvion pyytäminen kannattaa siis aina.

Vuosina 2021-2025 päättyneet toimeksiannot ja voittoprosentit

MIKSI VALITA MINUT?

+2044 työpäivää pelkkiä vakuutusasioita, +2500 hoidettua korvauspäätöstä, +100 ulkoa opeteltua kirjaa, kymmeniä lausuntopyyntöjä Vakuutuslautakuntaan, 4 tutkintoa ja
yksi tavoite: oikean korvauksen saaminen vakuutusyhtiöstä.

Vakuutusjuristi Pitkämäki Oy on vain vakuutusriitoihin erikoistunut lakiasiaintoimisto. Ajan asiaasi sinun puolestasi asioissa, joissa tiedän olevani parhaimmillani.

Petteri Pitkämäki

Perustin vakuutusriitoihin erikoistuneen lakiasiaintoimiston, koska olen kahdeksan vuoden aikana vakuutusalalla nähnyt, miten moni korvauspäätös on virheellinen. Päätöksen oikeellisuutta on kuitenkin vaikea, ellei jopa mahdotonta arvioida, ellei ole alan asiantuntija.

Mielestäni kaikilla tulee olla oikeus ehtojen mukaiseen korvaukseen. Olen niin luottavainen kykyihini auttaa vakuutusriidoissa, että tarjoan alustavan arvion täysin ilmaiseksi.

Kohdallani ei tarvitse myöskään pelätä sitä, ettei minulla olisi riittävää koulutusta ja kokemusta vakuutusasoiden hoitamisessa. Olen kirjoittanut alan kirjallisuutta sekä minut löytää julkisesta oikeudenkäyntiavustajaluettelosta. Tämä on mahdollista vain, koska olen suorittanut ylemmän oikeustieteellisen loppututkinnon sekä asianajajatutkinnon (linkki julkiseen rekisteriin).

Petteri Pitkämäki
Perustaja, luvan saanut oikeudenkäyntiavustaja, OTM

JULKAISUT

Olen vuonna 2023 kirjoittanut yhdessä kollegani kanssa kirjan yrityksien taloudellisista erikois- ja vastuuvakuutuksista. Käymme kirjassa läpi pääasiat seuraavista yritysvakuutuksista:

  • Varallisuusvastuuvakuutus
  • Konsulttivastuuvakutuus
  • Ammatillinen vastuuvakuutus (Professional Indemnity, PI)
  • Pääomasijoitusyhtiön vastuuvakuutus (Investment Management Insurance)
  • Johdon vastuuvakutuus (D&O)
  • Rikosvakuutus
  • Kidnappaus- ja lunnasvakuutus (K&R)
  • Fuusioden ja yrityskauppojen vakuutus (M&A ja W&I)

Kirja sisältää havainnollistavia esimerkkejä vakuutuksien käyttötarkoituksesta sekä rajoitusehtojen soveltamisesta. Näiden lisäksi siinä esitellään olennaisia korkeimman oikeuden tuomioita sekä Vakuutuslautakunnan suosituksia vahingonkorvausvastuun syntymiseen ja rajoitusehtojen soveltamiseen liittyen.

Kirjan on julkaissut Aalto University Executive Education Oy, ex-FINVA). Aalto on julkaissut suurimman osan vakuutusalan perusteoksista.

Usein kysyttyä

Todennäköisesti kyllä.

Valtaosalla löytyy oikeusturvavakuutus kotivakuutuksesta. Oikeusturvavakuutus voi olla mukana myös auton taikka veneen kaskovakuutuksessa kuin myös esimerkiksi matkavakuutuksessa.

Mikäli kyseinen vakuutus siis löytyy, se kattaa juristin kuluja myös vakuutusriidoissa. Ja toisin kuin joskus kuvitellaan, se kattaa kyllä riidat myös omaakin vakuutusyhtiötä vastaan.

Toimeksiantoon sisältyy automaattisesti korvauksen hakeminen oikeusturvavakuutuksesta, jolloin itse maksettavaksi jää vain vakuutuksen omavastuu (esimerkiksi 15 % kuluista, vähintään 170 euroa).

Yrityksien kohdalla oikeusturvavakuutus on monesti hankittu osana muita yritysvakuutuksia. Myös se kattaa riitoja omaa tai ulkopuolista vakuutusyhtiötä vastaan.

Lakipalveluiden hinta on 315 €/h (sis. 25,5 % alv.).

Vahingon alustava arvio on aina ilmainen, ellei se johda toimeksiantoon. Mikäli toimeksianto syntyy, arvioon käytetty aika laskutetaan sovitun hinnoittelun mukaisesti.

Vahinkoasian hoidossa on mahdollista sopia myös toimenpidekohtaisesta palkkiosta (esimerkiksi korvauspäätöksen oikeellisuuden arviointi).

Mikäli oikeusturvavakuutusta ei ole käytettävissä, voimme tapauskohtaisesti hoitaa asian myös onnistumispalkkiolla. Tällöin palkkiomme on prosenttiosuus voitetusta lisäkorvauksesta. Palkkio veloitetaan vain, mikäli vakuutusyhtiö suorittaa lisäkorvauksia. Jos lisäkorvauksia ei saada, apumme on ilmaista.

Ei. Sekä vakuutusyhtiön sisäiset muutoksenhakukeinot, Vakuutuslautakuntaan (FINE) sekä liikenne- ja potilasvahinkolautakuntaan (LIIPO) tehtävät valitukset ovat ilmaisia.

Tämän vuoksi on aina järkevämpää käyttää kyseiset muutoksenhakukeinot ensin, ennen vakuutusyhtiön haastamista oikeuteen.

Valitettavasti vakuutusyhtiön vahinkokäsittelijät ovat pääsääntöisesti ylityöllistettyjä vakuutusyhtiöiden tehostaessa toimintaansa vuosi toisensa jälkeen. Käsittelijöille ei aina jää riittävästi aikaa vahingon perusteelliseen selvittämiseen ja sen seurauksena riski virheellisen päätöksen tekemiseen kasvaa.

Mikäli päätös on ollut virheellinen, vakuutusyhtiön käsittelijät kyllä oikaisevat sen mieluusti. Korvauksien saamista nopeuttaa tietysti se, mitä paremmin päätöksen virheellisyyden pystyy perustelemaan.

Uusi päätös saadaan nopeammin vakuutusyhtiöstä kuin Vakuutuslautakunnasta, joten vakuutusyhtiön sisäiset muutoksenhakukeinot onkin aina syytä käyttää ensin.

Vakuutuslautakunnalla on pitkät perinteet suositusten antajana vakuutusriitoja koskevissa asioissa. Vaikka kyse ei ole sitovista päätöksistä, valtaosa vakuutusyhtiöistä noudattaa lautakunnan suosituksia. FINE:n vuoden 2024 vuosikertomuksen mukaan 99 % vakuutusyhtiöistä noudatti lautakunnan suositusta.

Kyse ei ole myöskään siitä, että FINE suosisi vakuutusyhtiöitä ratkaisukäytännössään. Noin 30-40 prosentissa vakuutusriidoista asia päättyy vakuutusyhtiön korvauspäätöksen oikaisemiseen taikka sovintoon vakuutusyhtiön kanssa.

Vakuutuslautakunta antaakin säännönmukaisesti suosituksia, joiden seurauksena vakuutusyhtiöiden täytyy muuttaa korvauskäytäntöään.

Tyypillisen toimeksiannon hoitamiseen aikaa menee n. 10–20 tuntia. Monimutkaisissa tai Vakuutuslautakuntaan vietävissä asioissa yleensä n. 20–30 tuntia.

Mikäli oikeusturvavakuutus kattaa riidan, sieltä saatavan korvauksen jälkeen itse maksettavaa osuutta jää keskimäärin noin 700–1 400 €.

Vakuutusyhtiön tulee korvauspäätöksen yhteydessä toimittaa muutoksenhakuohjeistus, josta ilmenee ehdottomat määräajat uudelleenkäsittelypyynnön tekemiselle.

Muutoksenhaun määräajat vaihtelevat eri vakuutuslajeissa. Vapaaehtoisissa vahinkovakuutuksissa, kuten kasko- ja kotivakuutuksessa, se on 3 vuotta korvauspäätöksestä.

Erityisesti lakisääteisten vakuutusten muutoksenhakuajoissa ja vahinkoilmoituksen tekemisen ajankohdassa kannattaa olla tarkkana, sillä muutoksenhakuaika voi olla yllättävän lyhyt.

Liikennevahingoissa suositusta tulee pyytää vuoden kuluessa siitä, kun vakuutusyhtiö on antanut vahinkoon päätöksen.

Vakuutusyhtiöiden sisäisissä muutoksenhakukeinoissa voi olla lyhyempiä muutoksenhakuaikoja. Niihin liittyvät määräajat eivät kuitenkaan estä asian saattamista esimerkiksi Vakuutuslautakunnan ratkaistavaksi tuon 3 vuoden kuluessa.

Kyllä, oli syy mikä tahansa.

Voit peruuttaa toimeksiannon palauttamalla toimeksiannon mukana olleen peruuttamislomakkeen tai lähettämällä asiasta vapaamuotoisen sähköpostin toimisto(a)vakuutusjuristi.fi

Käräjäoikeuskäsittelyn asianajokulut yksinkertaisessakin vakuutusriidassa voivat olla noin 5 000 €. Vähänkään monimutkaisissa tapauksissa ne ovat kuitenkin monesti yli 10 000 €.

Omien asianajokulujen lisäksi on kuitenkin myös riski vastapuolen kulujen korvaamisesta. Lähtökohtaisesti hävinnyt osapuoli maksaa nimittäin myös voittaneen osapuolen asianajokulut. Kuluriski on silloin todellisuudessa usein 10 000–20 000 € pelkästään käräjäoikeuskäsittelyn osalta.

Kuluriskin suuruus huomioiden ei ole siten järkevää sivuuttaa yllä mainittuja ilmaisia muutoksenhakukeinoja. Korvauspäätös saadaankin suurella todennäköisyydellä oikaistua ilman kallista käräjöintiä.

Vakuutusyhtiön sisäisissä muutoksenhakukeinoissa asiaan vaikuttaa eniten vahinkokäsittelijöiden työtilanne. Uusi päätös saadaan yleensä 1–6 viikon sisällä. Aika on kuitenkin pidempi muun muassa jos kyse on monimutkaisesta asiasta tai mikäli päätöksellä on vaikutuksia vakuutusyhtiön korvauskäytäntöön laajemmin.

Vakuutuslautakuntaan (FINE) tehtävien lausuntopyyntöjen osalta suositus saadaan tyypillisesti 6–9 kk kuluessa.

Toimeksiantosopimuksen tekemisen jälkeen otan päätöksen oikaisemisen haltuuni, eikä sinun tarvitse murehtia enää vakuutusyhtiön kanssa asioimisesta.

Palveluni kattaa koko prosessin päätöksen oikaisemiseen liittyen. Pyydän asiakirjat vakuutusyhtiöstä, teen oikeusturvailmoituksen puolestasi sekä laadin tarvittavat muutoksenhakukirjelmet vakuutusyhtiöön sekä tarvittaessa lautakuntaan.

Pidän sinut kuitenkin kaikissa vaiheissa aina ajan tasalla siitä, miten prosessi etenee, miten pitkään kussakin vaiheessa kestää ja mitä tapahtuu seuraavaksi. Pääset lisäksi aina kommentoimaan ja antamaan halutessasi näkemyksesi kaikkiin kirjelmiin, ennen kuin lähetän niitä eteenpäin.

Minä siis hoidan vakuutusyhtiön kanssa taistelun ja sinä voit sillä välin keskittyä ihan johonkin muuhun.

Voit jättää ilmaisen arviopyynnön vakuutusyhtiön päätöksestä verkkosivujen lomakkeen kautta tai olla meihin suoraan yhteydessä:

Puhelinnumero: 04578332771 (Arkisin klo 10-17)

Sähköposti: toimisto(a)vakuutusjuristi.fi