(5,0 / 27 Google arvostelua)

Lunasta Juristin ilmainen arvio

Yli 10 000 korvauspäätöksen kokemuksella.

  • Säästä aikaasi ulkoistamalla korvauspäätöksen tarkastus alan asiantuntijalle

  • Vältä vakuutusyhtiön kapulakielen tulkinta

  • Takaa mielenrauha, että päätös on oikein

  • Ei kuluriskiä – ilmaisen arvion pyytäminen ei sido sinua mihinkään

  • Keskity tärkeämpiin asioihin sen sijaan, että stressaisit vakuutusehtojen kanssa

Pystymme antamaan vain rajatun määrän ilmaisia arvioita viikossa, joten arvio kannattaa pyytää kun se on vielä mahdollista.

Vakuutusjuristi Pitkämäki Oy - MemberPlus v2

Petteri Pitkämäki, luvan saanut oikeudenkäyntiavustaja, OTM

“Olemme vuodesta 2021 lähtien antaneet jo yli 1000 ilmasta arviota korvauspäätöksen oikeellisuudesta.”

(5,0 / 27 Google arvostelua)

Juristin ilmainen arvio

Yli 10 000 korvauspäätöksen kokemuksella.

  • Säästä aikaasi ulkoistamalla korvauspäätöksen tarkastus alan asiantuntijalle

  • Vältä vakuutusyhtiön kapulakielen tulkinta

  • Takaa mielenrauha, että päätös on oikein

  • Ei kuluriskiä – ilmaisen arvion pyytäminen ei sido sinua mihinkään

Pystymme antamaan vain rajatun määrän ilmaisia arvioita viikossa, joten arvio kannattaa pyytää kun se on vielä mahdollista.

Vakuutusjuristi Pitkämäki Oy - MemberPlus v2

Petteri Pitkämäki, luvan saanut oikeudenkäyntiavustaja, OTM

“Olemme vuodesta 2021 lähtien antaneet jo yli 1000 ilmasta arviota korvauspäätöksen oikeellisuudesta.”

Mitä asiakkaamme kertovat palvelustamme

“Petteri teki työn huolellisesti, syventyen asiaamme. Kun juristi otti asian hoitoonsa, alkoivat asiat sujumaan myös muiden tahojen kanssa. Petterin avulla saimme vihdoin puoltavan ja oikeudenmukaisen korvauspäätöksen. Kiitos!”

Google arvostelu

Erika K.

26.2.2025

“Pitkämäki hoiti puolestani asiantuntemuksella ja ammattitaidolla kuluttajariitatilanteen vakuutusyhtiön kanssa ja sai oikeudenmukaisen oikaisun kielteiseen korvauspäätökseen. Suosittelen lämpimästi!”

Google arvostelu

Tapio H.

4.2.2025

“Vakuutusjuristi on erikoistunut vakuutuskeisseihin ja hänet voi heittää kehiin jos yhteisymmärrystä ei ala löytymään.”

Google arvostelu

Matti P.

3.2.2025

“Sain asiantuntevaa, rauhallista ja rehellistä lakiapua, kiitos!”

Google arvostelu

Antti H.

4.3.2025

“Ammattimaista apua vakuutusyhtiöiden korvausasioiden selvittelyyn”

Google arvostelu

Juha K.

22.5.2023

ET tiedä, kannattaako päätöksestä valittaa

Kun vihdoin päätös tulee, siitä ei liian usein ymmärrä yhtään mitään.

“Pitääkö vakuutusehdot lukea alusta loppuun, jotta päätöksestä ymmärtää mitään? Meneekö päätöksen läpikäymisessä koko ilta, vaikka olisi muutakin tekemistä?”

Älä turhaan tuhlaa omaa aikaasi päätöksen tarkastamiseen, vaan anna alan asiantuntijan tarkastaa se puolestasi.

Jos päätös voi olla väärin, kerron, miten todennäköisesti se voisi muuttua. Ja puolestaan jos päätös vaikuttaa mielestäni oikealta, kerron myös sen aina täysin avoimesti.

Ilmaisella arviolla saat aina mielenrauhan siitä, oliko päätös oikeasti oikein vai ei.

TuntuuKO, että vakuutusyhtiö vain pitkittää käsittelyä?

Jos samoja asioita on yrittänyt jo monta kertaa kertoa korvauskäsittelijälle, mutta asiat eivät vain etene, mitä siinä voi enää tehdä?

Käsittelijään ei saa yhteyttä, soittopyyntöihin ei vastata tai luvattua korvauspäätöstä ei vain kuulu.

Vaikka asian ei pitäisi näin mennä, joskus vaaditaan juristin laatima kirje vakuutusyhtiölle, jotta korvauskäsittely lähtee taas etenemään.

Tuulimyllyjä vastaan ei kannata jäädä taistelemaan yksin.

vAKUUTUSYHTIÖ TULKITSEE VAHINKOA TÄYSIN ERI TAVALLA KUIN SINÄ

Miksi vesivahinkoa ei korvata rakennus- tai asennusvirheenä, vaikka mitään virhettä ei ole tapahtunut? Miksi myrskyvahinkoa ei korvattu, vaikka lehdessäkin mainittiin kyseessä olleen myrsky?

Vaikka vakuutusyhtiön kielteinen päätös vaikuttaa hyvin perustellulta, se voi olla silti väärin.

Olen hoitanut tuhansia korvauspäätöksiä, joten pystyn nopeasti arvioimaan, milloin vakuutusyhtiön päätös on oikein tai milloin se voisi olla väärin. Asiantuntijan apua käyttämällä sinun ei silloin tarvitse jäädä miettimään myöhemmin, oliko vakuutusyhtiön päätös sittenkään oikein…

Korvausmäärä on aivan liian pieni

Jos korvauspäätös on kielteinen, jääkö korjauskulut aina täysin itse maksettavaksi? Eikö kukaan korvaa sijaisasumisesta aiheutuvia ylimääräisiä kuluja? Kuka maksaa sijaisauton siltä ajalta, kun auto on korjaamolla?

Kielteinen korvauspäätös aiheuttaa lähes poikkeuksetta ylimääräistä stressiä. Kielteisen päätöksen riitauttamisen lisäksi pitäisi samalla etsiä uutta autoa työmatkoja tai lapsen päiväkotiin viemistä varten, jopa etsiä sijaisasuntoa, koska omassa asunnossa ei pystykään asumaan korjaustöiden aikana, tai yrittää saada jostain kasattua rahat korjaustöiden aloittamiseksi.

Kaikki nämä pitäisi pystyä hoitamaan samalla, kun päätöksen oikeellisuuden varmistamiseenkin pitäisi löytää jostain aikaa.

Vakuutusjuristin ilmaisen arvion avulla saat apua myös siihen, mitä muita vaihtoehtoja korvauksien saamiseen voi olla.

ilmainen arvio on apunasi, jos sinulla ei ole aikaa tai voimia hoitaa asiaa itse

Arvion pyytäminen on helppoa ja nopeaa, eikä se sido mihinkään.

01. TÄYTÄ OHEINEN LOMAKE

Korvauspäätöksen arviointiin riittää yleensä yleisluontoinen kuvaus vahingosta ja vakuutusyhtiön kielteisen päätöksen perusteluista. Yksityiskohtaisimman vastauksen saat kuitenkin lähettämällä erikseen sähköpostilla vakuutusyhtiön korvauspäätöksen.

02. ARVIOIN KORVAUSPÄÄTÖKSEN

Olen hoitanut yritys- ja kuluttaja-asiakkaiden vahinkoja yli10 vuotta, joten olen nähnyt tuhansia ja tuhansia korvauspäätöksiä kaikenlaisista vakuutuksista. Oli kyse sitten omaisuuden rikkoutumisesta, vesivahingosta, auton kolarista, tapaturman korvauksista taikka millaisesta muusta vahingosta tahansa, näen nopeasti, onko päätös syytä riitauttaa.

03. SAAT VAHVISTUKSEN, ONKO PÄÄTÖS OIKEIN

Saat ilmaisen arvion valitsemallasi yhteydenottotavalla joko sähköpostitse taikka puhelimitse. Sen saatuasi pystyt tekemään alan asiantuntijan arvioon perustuen päätöksen, onko vakuutusyhtiön päätös syytä riitauttaa. Ilmaisen arvion saatuasi voit silti myös edetä asiassa omatoimisesti. Arvion pyytäminen ei siis sido sinua mihinkään.

04. Vastaus jopa alle 24 h kuluessa

Parhaimmassa tapauksessa saat vastauksen korvauspäätöksen oikeellisuuteen jopa saman päivän aikana.

JOPA 39 % lautakunnalle valitetuista päätöksistä on virheellisiä

Vuonna 2024 Vakuutuslautakunnan käsittelemistä vakuutusyhtiöiden päätöksistä 39 % oli virheellisiä, eli niissä päädyttiin joko sovintoon vakuutusyhtiön kanssa taikka lautakunta suositti vakuutusyhtiötä muuttamaan päätöstään (FINE vuosikertomus 2024, s. 25).

Virheellisten päätösten osuus on pysynyt samankaltaisena myös aikaisempina vuosina, eli keskimäärin noin 30–40 % käsitellyistä vakuutusyhtiöiden päätöksistä on muuttunut lautakuntaan tehdyn valituksen vuoksi.

Koska usea tyytyy vakuutusyhtiön kielteiseen päätökseen eikä jaksa taistella vakuutusyhtiötä vastaan, huomattavan moni korvaus jääkin vakuutusyhtiöltä virheellisesti maksamatta.

FINE vuosikertomus 2024

Miten usein onnistumme kääntämään päätöksen?

Vuosina 2021-2025 toistaiseksi päättyneistä kaikista toimeksiannoista onnistuimme 66 % tapauksista kääntämään vakuutusyhtiön kielteisen korvauspäätöksen. Mikäli päätöksen oikaisuun oli mielestämme hyvät mahdollisuudet, päätös kääntyi
91 % toimeksiannoista.

Vertailun vuoksi FINEn vuonna 2024 käsittelemistä asioista päätös muuttui 38,5 % tapauksia (suositus asiakkaan hyväksi 25 % ja sovinto vakuutusyhtiön kanssa 13,4 %).

Kyse ei ole suinkaan siitä, että saamme kaikki päätökset käännettyä. Voittoprosentti osoittaa kuitenkin sen, että jos asiassa on mielestämme perusteet lähteä hakemaan muutosta, kyseinen arvio pitää melkein täydellisesti paikkansa.​​​

Ilmaisen arvion pyytäminen kannattaa siis aina.

Vuosina 2021-2025 päättyneet toimeksiannot ja voittoprosentit

Miksi valita meidät?

+5 000 työpäivää pelkkiä vakuutusasioita, +10 000 tarkastettua korvauspäätöstä, +200 ulkoa opeteltua kirjaa, satoja lausuntopyyntöjä, 4 tutkintoa ja
yksi tavoite: oikean korvauksen saaminen vakuutusyhtiöstä.

Vakuutusjuristi Pitkämäki Oy on vain vakuutusriitoihin erikoistunut lakiasiaintoimisto. Ajaamme asiaasi sinun puolestasi asioissa, joissa tiedämme olevamme parhaimmillamme.

“Perustin vakuutusriitoihin erikoistuneen lakiasiaintoimiston, koska olen kymmenen vuoden aikana vakuutusalalla nähnyt, miten moni korvauspäätös on virheellinen. Päätöksen oikeellisuutta on kuitenkin vaikea, ellei jopa mahdotonta arvioida, ellei ole alan asiantuntija.

Mielestäni kaikilla tulee olla oikeus ehtojen mukaiseen korvaukseen. Olen niin luottavainen kykyihini auttaa vakuutusriidoissa, että tarjoan korvauspäätöksen oikeellisuuden arvion täysin ilmaiseksi.

Kohdallani ei tarvitse myöskään pelätä sitä, ettei minulla olisi riittävää koulutusta ja kokemusta vakuutusasoiden hoitamisessa. Olen kirjoittanut alan kirjallisuutta sekä minut löytää julkisesta oikeudenkäyntiavustajaluettelosta. Tämä on mahdollista vain, koska olen suorittanut ylemmän oikeustieteellisen loppututkinnon sekä asianajajatutkinnon (linkki julkiseen rekisteriin).”

Petteri Pitkämäki
Perustaja, luvan saanut oikeudenkäyntiavustaja, OTM

Kirjajulkaisut

Olen vuonna 2023 kirjoittanut yhdessä kollegani kanssa kirjan yrityksien taloudellisista erikois- ja vastuuvakuutuksista. Käymme kirjassa läpi pääasiat seuraavista yritysvakuutuksista:

  • Varallisuusvastuuvakuutus
  • Konsulttivastuuvakutuus
  • Ammatillinen vastuuvakuutus (Professional Indemnity, PI)
  • Pääomasijoitusyhtiön vastuuvakuutus (Investment Management Insurance)
  • Johdon vastuuvakutuus (D&O)
  • Rikosvakuutus
  • Kidnappaus- ja lunnasvakuutus (K&R)
  • Fuusioden ja yrityskauppojen vakuutus (M&A ja W&I)

Kirja sisältää havainnollistavia esimerkkejä vakuutuksien käyttötarkoituksesta sekä rajoitusehtojen soveltamisesta. Näiden lisäksi siinä esitellään olennaisia korkeimman oikeuden tuomioita sekä Vakuutuslautakunnan suosituksia vahingonkorvausvastuun syntymiseen ja rajoitusehtojen soveltamiseen liittyen.

Kirjan on julkaissut Aalto University Executive Education Oy (ex-FINVA). Aalto on julkaissut suurimman osan vakuutusalan perusteoksista.

Usein kysyttyä

Todennäköisesti kyllä.

Valtaosalla löytyy oikeusturvavakuutus kotivakuutuksesta. Oikeusturvavakuutus voi olla mukana myös auton taikka veneen kaskovakuutuksessa kuin myös esimerkiksi matkavakuutuksessa.

Mikäli kyseinen vakuutus siis löytyy, se kattaa juristin kuluja myös vakuutusriidoissa. Ja toisin kuin joskus kuvitellaan, se kattaa kyllä riidat myös omaakin vakuutusyhtiötä vastaan.

Toimeksiantoon sisältyy automaattisesti korvauksen hakeminen oikeusturvavakuutuksesta, jolloin itse maksettavaksi jää vain vakuutuksen omavastuu (esimerkiksi 15 % kuluista, vähintään 170 euroa).

Yrityksien kohdalla oikeusturvavakuutus on monesti hankittu osana muita yritysvakuutuksia. Myös se kattaa riitoja omaa tai ulkopuolista vakuutusyhtiötä vastaan.

Lakipalveluiden hinta on 315 €/h (sis. 25,5 % alv.).

Vahingon alustava arvio on aina ilmainen, ellei se johda toimeksiantoon. Mikäli toimeksianto syntyy, arvioon käytetty aika laskutetaan sovitun hinnoittelun mukaisesti.

Vahinkoasian hoidossa on mahdollista sopia myös toimenpidekohtaisesta palkkiosta (esimerkiksi korvauspäätöksen oikeellisuuden arviointi).

Mikäli oikeusturvavakuutusta ei ole käytettävissä, voimme tapauskohtaisesti hoitaa asian myös onnistumispalkkiolla. Tällöin palkkiomme on prosenttiosuus voitetusta lisäkorvauksesta. Palkkio veloitetaan vain, mikäli vakuutusyhtiö suorittaa lisäkorvauksia. Jos lisäkorvauksia ei saada, apumme on ilmaista.

Ei. Sekä vakuutusyhtiön sisäiset muutoksenhakukeinot, Vakuutuslautakuntaan (FINE) sekä liikenne- ja potilasvahinkolautakuntaan (LIIPO) tehtävät valitukset ovat ilmaisia.

Tämän vuoksi on aina järkevämpää käyttää kyseiset muutoksenhakukeinot ensin, ennen vakuutusyhtiön haastamista oikeuteen.

Valitettavasti vakuutusyhtiön vahinkokäsittelijät ovat pääsääntöisesti ylityöllistettyjä vakuutusyhtiöiden tehostaessa toimintaansa vuosi toisensa jälkeen. Käsittelijöille ei aina jää riittävästi aikaa vahingon perusteelliseen selvittämiseen ja sen seurauksena riski virheellisen päätöksen tekemiseen kasvaa.

Mikäli päätös on ollut virheellinen, vakuutusyhtiön käsittelijät kyllä oikaisevat sen mieluusti. Korvauksien saamista nopeuttaa tietysti se, mitä paremmin päätöksen virheellisyyden pystyy perustelemaan.

Uusi päätös saadaan nopeammin vakuutusyhtiöstä kuin Vakuutuslautakunnasta, joten vakuutusyhtiön sisäiset muutoksenhakukeinot onkin aina syytä käyttää ensin.

Vakuutuslautakunnalla on pitkät perinteet suositusten antajana vakuutusriitoja koskevissa asioissa. Vaikka kyse ei ole sitovista päätöksistä, valtaosa vakuutusyhtiöistä noudattaa lautakunnan suosituksia. FINE:n vuoden 2024 vuosikertomuksen mukaan 99 % vakuutusyhtiöistä noudatti lautakunnan suositusta.

Kyse ei ole myöskään siitä, että FINE suosisi vakuutusyhtiöitä ratkaisukäytännössään. Noin 30-40 prosentissa vakuutusriidoista asia päättyy vakuutusyhtiön korvauspäätöksen oikaisemiseen taikka sovintoon vakuutusyhtiön kanssa.

Vakuutuslautakunta antaakin säännönmukaisesti suosituksia, joiden seurauksena vakuutusyhtiöiden täytyy muuttaa korvauskäytäntöään.

Tyypillisen toimeksiannon hoitamiseen aikaa menee n. 10–20 tuntia. Monimutkaisissa tai Vakuutuslautakuntaan vietävissä asioissa yleensä n. 20–30 tuntia.

Mikäli oikeusturvavakuutus kattaa riidan, sieltä saatavan korvauksen jälkeen itse maksettavaa osuutta jää keskimäärin noin 700–1 400 €.

Vakuutusyhtiön tulee korvauspäätöksen yhteydessä toimittaa muutoksenhakuohjeistus, josta ilmenee ehdottomat määräajat uudelleenkäsittelypyynnön tekemiselle.

Muutoksenhaun määräajat vaihtelevat eri vakuutuslajeissa. Vapaaehtoisissa vahinkovakuutuksissa, kuten kasko- ja kotivakuutuksessa, se on 3 vuotta korvauspäätöksestä.

Erityisesti lakisääteisten vakuutusten muutoksenhakuajoissa ja vahinkoilmoituksen tekemisen ajankohdassa kannattaa olla tarkkana, sillä muutoksenhakuaika voi olla yllättävän lyhyt.

Liikennevahingoissa suositusta tulee pyytää vuoden kuluessa siitä, kun vakuutusyhtiö on antanut vahinkoon päätöksen.

Vakuutusyhtiöiden sisäisissä muutoksenhakukeinoissa voi olla lyhyempiä muutoksenhakuaikoja. Niihin liittyvät määräajat eivät kuitenkaan estä asian saattamista esimerkiksi Vakuutuslautakunnan ratkaistavaksi tuon 3 vuoden kuluessa.

Kyllä, oli syy mikä tahansa.

Voit peruuttaa toimeksiannon palauttamalla toimeksiannon mukana olleen peruuttamislomakkeen tai lähettämällä asiasta vapaamuotoisen sähköpostin toimisto(a)vakuutusjuristi.fi

Käräjäoikeuskäsittelyn asianajokulut yksinkertaisessakin vakuutusriidassa voivat olla noin 5 000 €. Vähänkään monimutkaisissa tapauksissa ne ovat kuitenkin monesti yli 10 000 €.

Omien asianajokulujen lisäksi on kuitenkin myös riski vastapuolen kulujen korvaamisesta. Lähtökohtaisesti hävinnyt osapuoli maksaa nimittäin myös voittaneen osapuolen asianajokulut. Kuluriski on silloin todellisuudessa usein 10 000–20 000 € pelkästään käräjäoikeuskäsittelyn osalta.

Kuluriskin suuruus huomioiden ei ole siten järkevää sivuuttaa yllä mainittuja ilmaisia muutoksenhakukeinoja. Korvauspäätös saadaankin suurella todennäköisyydellä oikaistua ilman kallista käräjöintiä.

Vakuutusyhtiön sisäisissä muutoksenhakukeinoissa asiaan vaikuttaa eniten vahinkokäsittelijöiden työtilanne. Uusi päätös saadaan yleensä 1–6 viikon sisällä. Aika on kuitenkin pidempi muun muassa jos kyse on monimutkaisesta asiasta tai mikäli päätöksellä on vaikutuksia vakuutusyhtiön korvauskäytäntöön laajemmin.

Vakuutuslautakuntaan (FINE) tehtävien lausuntopyyntöjen osalta suositus saadaan tyypillisesti 6–9 kk kuluessa.

Toimeksiantosopimuksen tekemisen jälkeen otan päätöksen oikaisemisen haltuuni, eikä sinun tarvitse murehtia enää vakuutusyhtiön kanssa asioimisesta.

Palveluni kattaa koko prosessin päätöksen oikaisemiseen liittyen. Pyydän asiakirjat vakuutusyhtiöstä, teen oikeusturvailmoituksen puolestasi sekä laadin tarvittavat muutoksenhakukirjelmet vakuutusyhtiöön sekä tarvittaessa lautakuntaan.

Pidän sinut kuitenkin kaikissa vaiheissa aina ajan tasalla siitä, miten prosessi etenee, miten pitkään kussakin vaiheessa kestää ja mitä tapahtuu seuraavaksi. Pääset lisäksi aina kommentoimaan ja antamaan halutessasi näkemyksesi kaikkiin kirjelmiin, ennen kuin lähetän niitä eteenpäin.

Minä siis hoidan vakuutusyhtiön kanssa taistelun ja sinä voit sillä välin keskittyä ihan johonkin muuhun.

Voit jättää ilmaisen arviopyynnön vakuutusyhtiön päätöksestä verkkosivujen lomakkeen kautta tai olla meihin suoraan yhteydessä:

Puhelinnumero: 04578332771 (Arkisin klo 10-17)

Sähköposti: toimisto(a)vakuutusjuristi.fi

Älä jää päätöksen kanssa yksin stressaamaan…

  • Säästä aikaasi ja hermojasi ulkoistamalla päätöksen tarkastus vakuutusjuristille
  • Vältä stressi tuulimyllyjä vastaan taistelemisesta
  • Ei kuluriskiä – ilmaisen arvion pyytäminen ei sido sinua mihinkään
  • Saat lomakkeen jätettyäsi ilmaisen arvion tapauksesta – parhaimmillaan jopa saman päivän aikana!