Vakuutusjuristin palvelut & hinnat

Keskitymme vain erikoisalaamme – vakuutusriitojen ratkaisemiseen. Avullamme varmistat, että saat aina vakuutusehtojen ja lain mukaiset korvaukset.

Ennen palkkaamistamme voit myös aina kysyä ensin ilmaista arviota asiaan.

VAKUUTUSJURISTIN PALVELUT

Tarjoamme juristin palveluita melkein kaikkiin yksityishenkilöiden sekä yrityksien vakuutuksiin liittyviin riitoihin. Koska toimistomme keskittyy tarjoamaan parasta mahdollista apua nimenomaan vakuutusasioissa, emme hoida muunlaisia toimeksianto (esimerkiksi yleiset riita-asiat, testamentit, rikosasiat, sopimuspohjat yms).

Tyypillisesti yksityishenkilöiden riidat vakuutusyhtiön kanssa liittyvät erilaisiin omaisuusvahinkoihin, kuten esimerkiksi astianpesukoneen vesiliitännän aiheuttamiin kosteusvahinkoihin, kaskovakuutuksen korvauksiin tai kiinteistön myrskyvahinkoihin. Vakuutusriita voi liittyä esimerkiksi alla oleviin vakuutuksiin:

  • Ajoneuvovakuutukset (kaskovakuutus)
  • Eläinvakuutukset (lemmikit)
  • Kotivakuutus (kerrostaloasunto, omakotitalo tai vapaa-ajan asunto)
  • Matkavahingot
  • Metsävakuutukset
  • Venevakuutukset
  • Vastuuvakuutukset

Yrityksien kohdalla voimme auttaa esimerkiksi seuraavien vakuutuksien riidoissa:

  • Ajoneuvovakuutukset (kaskovakuutukset)
  • Johdon vastuuvakuutus (D&O)
  • Keskeytysvakuutus (kun yhtiön liiketoiminta keskeytyy ja siitä aiheutuu tulon menetystä)
  • Konsultin vastuuvakuutus (Professional Indemnity, PI)
  • Kybervakuutus (cyber)
  • Omaisuusvakuutus (esimerkiksi koneen tai laitteen rikkoutumisvahinkoa ei korvata)
  • Toiminnan vastuuvavakuutus (vaaditte korvauksia toiselta tai oma vastuuvakuutuksenne ei suostu korvaamaan vahinkoa)
  • Työtapaturmissa ja ammattitaudeissa (jos työntekijän vahinkoa ei korvata lakisääteisestä vakuutuksesta)

Yllä olevien lisäksi voit ehdottaa myös muuhun vahinkoon tai vakuutukseen liittyvää toimeksiantoa, kuten esimerkiksi sopimuksien kommentointia vahingonkorvausvastuun, vakuuttamiskelpoisuuden tai sopimuskumppanilta edellytettävien vakuutuksien näkökulmasta.

Yrityksille tarjottavista vakuutusmeklaripalveluista löydät lisätietoa Locus Insurance Brokersin kotisivuilta.

Monesti vakuutusriita saadaan ratkaistua sillä, että laadimme korvauskäsittelijälle uudelleenkäsittelypyynnön. Jos päätös ei ratkea sen avulla, asiassa on syytä pyytää Vakuutuslautakunnan suositusta. Prosessista tarkemmin lisää täällä.

Mitä asiakkaamme kertovat palvelustamme

Neuvot ja vinkit suoraan ammattilaiselta

vakuutusjuristin uutiskirje – vakuutusvartti

  • Varmasti hyödylliset vakuutusjuristin vinkit ja neuvot vakuutuksiin liittyen kaksi kertaa kuukaudessa.

  • Uutiskirjeen tilaajat saavat pääsyn kattaviin mm.  kasko- ja kotivakuutusvertailuihin.

  • Kukaan ei pidä turhista sähköposteista, joten voit olla varma, että saat vain oikeasti hyödyllisiä tietoa vakuutuksista ja vahinkojen korvaamisesta.

VAKUUTUSJURISTIN HINNAT

Yksityishenkilöt

Tyytyväisyystakuulla – voit koska tahansa lopettaa toimeksiannon veloituksetta.

315 €/h

(sis. alv. 25,5 %)

Yritykset

Tyytyväisyystakuulla – yritys voi koska tahansa päättää toimeksiannon.

280 €/h

(alv. 0 %)

Onnistumispalkkio


Palvelun hinta perustuu pelkästään prosenttiosuuteen voitetusta lisäkorvauksesta. Jos riitaa ei voiteta, työstä ei veloiteta mitään.

20–30 %

0

Miten usein onnistumme kääntämään päätöksen?

Vuosina 2021-2025 toistaiseksi päättyneistä kaikista toimeksiannoista onnistuimme 66 % tapauksista kääntämään vakuutusyhtiön kielteisen korvauspäätöksen. Mikäli päätöksen oikaisuun oli mielestämme hyvät mahdollisuudet, päätös kääntyi
91 % toimeksiannoista.

Vertailun vuoksi FINEn vuonna 2024 käsittelemistä asioista päätös muuttui 38,5 % tapauksia (suositus asiakkaan hyväksi 25 % ja sovinto vakuutusyhtiön kanssa 13,4 %).

Kyse ei ole suinkaan siitä, että saamme kaikki päätökset käännettyä. Voittoprosentti osoittaa kuitenkin sen, että jos asiassa on mielestämme perusteet lähteä hakemaan muutosta, kyseinen arvio pitää melkein täydellisesti paikkansa.​​​

Ilmaisen arvion pyytäminen kannattaa siis aina.

Vuosina 2021-2025 päättyneet toimeksiannot ja voittoprosentit

Usein kysyttyä

Todennäköisesti kyllä.

Valtaosalla löytyy oikeusturvavakuutus kotivakuutuksesta. Oikeusturvavakuutus voi olla mukana myös auton taikka veneen kaskovakuutuksessa kuin myös esimerkiksi matkavakuutuksessa.

Mikäli kyseinen vakuutus siis löytyy, se kattaa juristin kuluja myös vakuutusriidoissa. Ja toisin kuin joskus kuvitellaan, se kattaa kyllä riidat myös omaakin vakuutusyhtiötä vastaan.

Toimeksiantoon sisältyy automaattisesti korvauksen hakeminen oikeusturvavakuutuksesta, jolloin itse maksettavaksi jää vain vakuutuksen omavastuu (esimerkiksi 15 % kuluista, vähintään 170 euroa).

Yrityksien kohdalla oikeusturvavakuutus on monesti hankittu osana muita yritysvakuutuksia. Myös se kattaa riitoja omaa tai ulkopuolista vakuutusyhtiötä vastaan.

Lakipalveluiden hinta on 315 €/h (sis. 25,5 % alv.).

Vahingon alustava arvio on aina ilmainen, ellei se johda toimeksiantoon. Mikäli toimeksianto syntyy, arvioon käytetty aika laskutetaan sovitun hinnoittelun mukaisesti.

Vahinkoasian hoidossa on mahdollista sopia myös toimenpidekohtaisesta palkkiosta (esimerkiksi korvauspäätöksen oikeellisuuden arviointi).

Mikäli oikeusturvavakuutusta ei ole käytettävissä, voimme tapauskohtaisesti hoitaa asian myös onnistumispalkkiolla. Tällöin palkkiomme on prosenttiosuus voitetusta lisäkorvauksesta. Palkkio veloitetaan vain, mikäli vakuutusyhtiö suorittaa lisäkorvauksia. Jos lisäkorvauksia ei saada, apumme on ilmaista.

Ei. Sekä vakuutusyhtiön sisäiset muutoksenhakukeinot, Vakuutuslautakuntaan (FINE) sekä liikenne- ja potilasvahinkolautakuntaan (LIIPO) tehtävät valitukset ovat ilmaisia.

Tämän vuoksi on aina järkevämpää käyttää kyseiset muutoksenhakukeinot ensin, ennen vakuutusyhtiön haastamista oikeuteen.

Valitettavasti vakuutusyhtiön vahinkokäsittelijät ovat pääsääntöisesti ylityöllistettyjä vakuutusyhtiöiden tehostaessa toimintaansa vuosi toisensa jälkeen. Käsittelijöille ei aina jää riittävästi aikaa vahingon perusteelliseen selvittämiseen ja sen seurauksena riski virheellisen päätöksen tekemiseen kasvaa.

Mikäli päätös on ollut virheellinen, vakuutusyhtiön käsittelijät kyllä oikaisevat sen mieluusti. Korvauksien saamista nopeuttaa tietysti se, mitä paremmin päätöksen virheellisyyden pystyy perustelemaan.

Uusi päätös saadaan nopeammin vakuutusyhtiöstä kuin Vakuutuslautakunnasta, joten vakuutusyhtiön sisäiset muutoksenhakukeinot onkin aina syytä käyttää ensin.

Vakuutuslautakunnalla on pitkät perinteet suositusten antajana vakuutusriitoja koskevissa asioissa. Vaikka kyse ei ole sitovista päätöksistä, valtaosa vakuutusyhtiöistä noudattaa lautakunnan suosituksia. FINE:n vuoden 2024 vuosikertomuksen mukaan 99 % vakuutusyhtiöistä noudatti lautakunnan suositusta.

Kyse ei ole myöskään siitä, että FINE suosisi vakuutusyhtiöitä ratkaisukäytännössään. Noin 30-40 prosentissa vakuutusriidoista asia päättyy vakuutusyhtiön korvauspäätöksen oikaisemiseen taikka sovintoon vakuutusyhtiön kanssa.

Vakuutuslautakunta antaakin säännönmukaisesti suosituksia, joiden seurauksena vakuutusyhtiöiden täytyy muuttaa korvauskäytäntöään.

Tyypillisen toimeksiannon hoitamiseen aikaa menee n. 10–20 tuntia. Monimutkaisissa tai Vakuutuslautakuntaan vietävissä asioissa yleensä n. 20–30 tuntia.

Mikäli oikeusturvavakuutus kattaa riidan, sieltä saatavan korvauksen jälkeen itse maksettavaa osuutta jää keskimäärin noin 700–1 400 €.

Vakuutusyhtiön tulee korvauspäätöksen yhteydessä toimittaa muutoksenhakuohjeistus, josta ilmenee ehdottomat määräajat uudelleenkäsittelypyynnön tekemiselle.

Muutoksenhaun määräajat vaihtelevat eri vakuutuslajeissa. Vapaaehtoisissa vahinkovakuutuksissa, kuten kasko- ja kotivakuutuksessa, se on 3 vuotta korvauspäätöksestä.

Erityisesti lakisääteisten vakuutusten muutoksenhakuajoissa ja vahinkoilmoituksen tekemisen ajankohdassa kannattaa olla tarkkana, sillä muutoksenhakuaika voi olla yllättävän lyhyt.

Liikennevahingoissa suositusta tulee pyytää vuoden kuluessa siitä, kun vakuutusyhtiö on antanut vahinkoon päätöksen.

Vakuutusyhtiöiden sisäisissä muutoksenhakukeinoissa voi olla lyhyempiä muutoksenhakuaikoja. Niihin liittyvät määräajat eivät kuitenkaan estä asian saattamista esimerkiksi Vakuutuslautakunnan ratkaistavaksi tuon 3 vuoden kuluessa.

Kyllä, oli syy mikä tahansa.

Voit peruuttaa toimeksiannon palauttamalla toimeksiannon mukana olleen peruuttamislomakkeen tai lähettämällä asiasta vapaamuotoisen sähköpostin toimisto(a)vakuutusjuristi.fi

Käräjäoikeuskäsittelyn asianajokulut yksinkertaisessakin vakuutusriidassa voivat olla noin 5 000 €. Vähänkään monimutkaisissa tapauksissa ne ovat kuitenkin monesti yli 10 000 €.

Omien asianajokulujen lisäksi on kuitenkin myös riski vastapuolen kulujen korvaamisesta. Lähtökohtaisesti hävinnyt osapuoli maksaa nimittäin myös voittaneen osapuolen asianajokulut. Kuluriski on silloin todellisuudessa usein 10 000–20 000 € pelkästään käräjäoikeuskäsittelyn osalta.

Kuluriskin suuruus huomioiden ei ole siten järkevää sivuuttaa yllä mainittuja ilmaisia muutoksenhakukeinoja. Korvauspäätös saadaankin suurella todennäköisyydellä oikaistua ilman kallista käräjöintiä.

Vakuutusyhtiön sisäisissä muutoksenhakukeinoissa asiaan vaikuttaa eniten vahinkokäsittelijöiden työtilanne. Uusi päätös saadaan yleensä 1–6 viikon sisällä. Aika on kuitenkin pidempi muun muassa jos kyse on monimutkaisesta asiasta tai mikäli päätöksellä on vaikutuksia vakuutusyhtiön korvauskäytäntöön laajemmin.

Vakuutuslautakuntaan (FINE) tehtävien lausuntopyyntöjen osalta suositus saadaan tyypillisesti 6–9 kk kuluessa.

Toimeksiantosopimuksen tekemisen jälkeen otan päätöksen oikaisemisen haltuuni, eikä sinun tarvitse murehtia enää vakuutusyhtiön kanssa asioimisesta.

Palveluni kattaa koko prosessin päätöksen oikaisemiseen liittyen. Pyydän asiakirjat vakuutusyhtiöstä, teen oikeusturvailmoituksen puolestasi sekä laadin tarvittavat muutoksenhakukirjelmet vakuutusyhtiöön sekä tarvittaessa lautakuntaan.

Pidän sinut kuitenkin kaikissa vaiheissa aina ajan tasalla siitä, miten prosessi etenee, miten pitkään kussakin vaiheessa kestää ja mitä tapahtuu seuraavaksi. Pääset lisäksi aina kommentoimaan ja antamaan halutessasi näkemyksesi kaikkiin kirjelmiin, ennen kuin lähetän niitä eteenpäin.

Minä siis hoidan vakuutusyhtiön kanssa taistelun ja sinä voit sillä välin keskittyä ihan johonkin muuhun.

Voit jättää ilmaisen arviopyynnön vakuutusyhtiön päätöksestä verkkosivujen lomakkeen kautta tai olla meihin suoraan yhteydessä:

Puhelinnumero: 04578332771 (Arkisin klo 10-17)

Sähköposti: toimisto(a)vakuutusjuristi.fi